Selamat Datang...

About Me

My photo
Seorang hamba Allah yg cuba mencari keredhaan-Nya

Pesanan Penaja...

Kasih ayah kepada anaknya...

Salam semua...

hari nie aku nak bercerita sikit...
tentang kisah seekor gakak...

Pada suatu petang seorang tua bersama anaknya yang baru tamat pendidikan tinggi duduk berbual-bual di halaman sambil memerhatikan sekitar mereka.Tiba-tiba seekor burung gagak hinggap di ranting pokok berhampiran.Si ayah menuding jari ke arah gagak sambil bertanya, "Nak,apakah bendenya itu?" "Burung Gagak", jawab si anak . Si ayah mengangguk-angguk, namun sejurus kemudian sekali lagi mengulangi soalan yang sama. Si anak menyangka ayahnya kurang mendengar jawapannya tadi lalu menjawab dengan sedikit kuat,"Itu burung gagak ayah..." Tetapi sejurus kemudian si ayah bertanya lagi soalan yang sama. Si anak merasa agak keliru dan sedikit runsing dengan soalan yang sama diulang2, lalu menjawab dengan nada suara lebih tinggi,"BURUNG GAGAK!!"
Si ayah terdiam seketika.Namun,tidak lama kemudian sekali lagi mengajukan soalan yang serupa hingga membuatkan si anak hilang sabar dan menjawab dengan nada yg hendak tak hendak melayan si ayah,"GAGAK la ayah..."
  Tetapi agak mengejut kan si anak, apabila si ayah sekali lagi membuka mulut hanya untuk bertanyakan soalan yang sama.Tetapi ,kali nie si anak benar-benar hilang sabar dan menjadi  marah." AYAH!!! Saya tak tahu sama ada ayah faham atau tidak. Tapi sudah lima kali ayah bertanya soalan yang sama dan saya sudah pon menjawabnya. Apa lagi yang  ayah mahu saya katakan?Itu burung gagak,burung gagak laa............", kata si anak dengan nada yang begitu marah.
  Si ayah terus bangun menuju ke dalam rumah meninggalkan si anak yang terpinga-pinga. Sebentar kemudian si ayah keluar semula dengan sesuatu di tangannya. Dia menghulurkan bende itu kepada anaknya yang masih geram dan tertanya-tanya. Ia sebuah diari lama."Cuba kau baca apa yang pernah ayah tulis di dalam diari itu", pinta si ayah.
  Si anak pun membaca perenggan yang berikut.....Hari ini aku di halaman melayan karenah anakku yang genap berumur 5 tahun. Tiba-tiba seekor gagak hinggap di pohon berhampiran.Anakku terus menunjuk ke arah gagak dan bertanya,"Ayah,Apa itu?".
Lantas aku menjawab ," BURUNG GAGAK"
  Walaubagaimanapun, anakku terus bertanya soalan yang serupa dan setiap kali aku menjawab dengan jawapan yangsama.Sehingga 25 kali anakku bertanya demikian.Demi cinta dan sayang ku padanya, aku terus menjawab untuk memenuhi perasaan ingin tahunya.Aku berharap ia menjadi satu pendidikan yang berharga.
  Setelah selesai membaca perenggan itu si anak mengangkat muka memandang wajah si ayah yang kelihatan sayu. Si ayah dengan perlahan bersuara,"Hari ini ayah baru bertanya kepada kau soalan yang sama sebanyak lima kali , dan kau telah hilang sabar serta marah."
Oleh itu, pengajaran moral daripada sketsa ini, seseorang anak WAJIB menghormati ayah apatah lagi jika  mereka sudah tua .Usia tua itu sebenarnya menggambarkan pelbagai pengalaman dan pengorbanan mereka ketika membesar kan anak². Oleh itu, jagalah hati kedua-dua ibu bapa.

itu sahaja cerita aku pada hari ini...
aku harap ia dapat menjadi satu pengajaran...
utk diri aku dan semua yg membace...
sayangi ibu bapa anda...
sekian...
salam...

No comments:

Followers